Plan Katechezy – CREDO (KKK -część I)

TYDZIEŃ 1KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Konstytucja Apostolska “Fidei depositum” Posłuchaj
Wstęp (1-25) Posłuchaj
Część pierwsza (26-1065) WYZNANIE WIARY
Dział pierwszy: “WIERZĘ” – “WIERZYMY” (26-184)
Wprowadzenie (26) Posłuchaj
Rozdział pierwszy: CZŁOWIEK JEST “OTWARTY” NA BOGA (27-49)

I.  Pragnienie Boga (27-30) Posłuchaj
II. Drogi prowadzące do poznania Boga (31-35) Posłuchaj
III. Poznanie Boga według nauczania Kościoła (36-38) Posłuchaj
IV.  Jak mówić o Bogu? (39-43) Posłuchaj
W skrócie(44-49)
TYDZIEŃ 2KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Rozdział drugi: BÓG WYCHODZI NAPRZECIW CZŁOWIEKOWI (50-141)
Wprowadzenie (50) Posłuchaj
Artykuł 1:  Objawienie Boże (51-73)
I. Bóg objawia swój “zamysł życzliwości” (51-53) Posłuchaj
II. Etapy Objawienia (54-64)
– Od początku Bóg pozwala się poznać Posłuchaj
– Przymierze z Noem Posłuchaj
– Bóg wybiera Abrahama Posłuchaj
– Bóg formuje Izrael jako swój lud Posłuchaj
III.  Chrystus Jezus – “Pośrednik i Pełnia całego Objawienia” (65-67) – Posłuchaj
– Bóg powiedział wszystko w swoim Słowie Posłuchaj
– Nie będzie innego objawienia Posłuchaj
W skrócie(68-73)
TYDZIEŃ 3 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Artykuł 2:  Przekazywanie Objawienia Bożego (74-100)
Wprowadzenie (74) Posłuchaj
I. Tradycja apostolska (75-79) Posłuchaj
– Przepowiadanie apostolskie
– …kontynuowane przez sukcesję apostolską
II. Relacja między Tradycją i Pismem Świętym (80-83) – Posuchaj
– Wspólne źródło
– …dwóch różnych sposobów przekazywania
– Tradycja apostolska i tradycje eklezjalne
III. Interpretacja depozytu wiary (84-95) Posłuchaj
– Depozyt wiary powierzony całemu Kościołowi
– Urząd Nauczycielski Kościoła
– Dogmaty Wiary
– Nadprzyrodzony zmysł wiary
– Wzrost w rozumieniu wiary
W skrócie(96-100)
TYDZIEŃ 4 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Artykuł 3: Pismo święte (101-141)
I. Chrystus – jedyne Słowo Pisma świętego (101-104) Posłuchaj
II. Natchnienie i prawda Pisma świętego (105-108) Posłuchaj
III. Duch Święty – “Interpretator” Pisma świętego (109-119) Posłuchaj
– Różne sensy Pisma świętego
IV. Kanon Pisma świętego (120-130) Posłuchaj
– Stary Testament
– Nowy Testament
– Jedność Starego i Nowego Testamentu
V.  Pismo święte w życiu Kościoła (131-133) Posłuchaj
W skrócie(134-141)
TYDZIEŃ 5 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Rozdział trzeci: CZŁOWIEK ODPOWIADA BOGU (142-184)
Wprowadzenie (142-143) Posłuchaj
Artykuł 1Wierzę (144-165)
I. Posłuszeństwo wiary (144-149) Posłuchaj
– Abraham-“ojciec wszystkich wierzących”
– Maryja-“Błogosławiona, która uwierzyła”
II. “Wiem, komu uwierzyłem” (150-152) Posłuchaj
– Wierzyć w jednego Boga
– Wierzyć w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego
– Wierzyć w Ducha Świętego
III. Charakterystyczne przymioty wiary (153-165) Posłuchaj
– Wiara jest łaską
– Wiara jest aktem ludzkim
– Wiara i rozum
– Wolność wiary
– Konieczność wiary
– Wytrwanie w wierze
– Wiara-początek życia wiecznego
Artykuł 2:  Wierzymy (166-184)
Wprowadzenie (166-167) Posłuchaj
I.  “Wejrzyj, Panie, na wiarę Twojego Kościoła” (168-169) Posłuchaj
II. Język wiary (170-171) Posłuchaj
III.  Jedna wiara (172-175) Posłuchaj
W skrócie (176-184)
Wyznanie wiary PosłuchajSymbol Apostolski
Wyznanie wiary PosłuchajSymbol Nicejsko- Konstantynopolski
TYDZIEŃ 6 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Dział drugi: WYZNANIE WIARY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ (185-1065)
Symbole wiary (185 -197) Posłuchaj
Rozdział pierwszy: WIERZĘ W BOGA OJCA (198-421)

Artykuł 1:  “Wierzę w Boga Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi” (198-421)
Paragraf 1: Wierzę w Boga (199-231)
I. “Wierzę w jednego Boga” (200-202) Posłuchaj
II. Bog objawia swoje imię (203-213) – Posłuchaj
– Bóg żywy
– ” Ja Jestem, Który Jestem”
– “Bóg miłosierny i litościwy”
– Tylko Bóg JEST
III. Bóg, “Ten, Który Jest”, jest Prawdą i Miłością (214-221) Posłuchaj
– Bóg jest Prawdą
– Bóg jest Miłością
IV. Konsekwencje wiary w Jedynego Boga (222-227) Posłuchaj
W skrócie (228-231)
Paragraf 2: Ojciec (232-267)
I. W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego (232-237) Posłuchaj
II. Objawienie Boga jako Trójcy (238-248) Posłuchaj
– Ojciec objawiony przez Syna
– Ojciec i Syn objawieni przez Ducha
III. Trójca Święta w nauce wiary (249-256) Posłuchaj
– Formowanie się dogmatu trynitarnego
– Dogmat Trójcy Świętej
IV. Dzieło Boże i posłania trynitarne (257-260) Posłuchaj
W skrócie (261-267)
Paragraf 3: Wszechmogący (268-278)
Wprowadzenie (268-274) Posłuchaj
– “Czyni on wszystko, co zechce”
– “Nad wszystkim masz litość, bo wszystko w Twej mocy”
– Tajemnica pozornej niemocy Boga
W skrócie (275-278)
TYDZIEŃ 7 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 4 : Stwórca (279-324)
Stwórca (279-281) – Posłuchaj
I. Katecheza o stworzeniu (282-289) – Posłuchaj
II. Stworzenie – dzieło Trójcy Świętej (290-292) – Posłuchaj
III. “Świat został stworzony dla chwały Bożej” (293-294) – Posłuchaj
IV. Tajemnica stworzenia (295-301)
– Bóg stwarza przez mądrość i miłość – Posłuchaj
– Bóg stwarza z “niczego” – Posłuchaj
– Bóg stwarza świat uporządkowany i dobry –Posłuchaj
– Bóg jest transcendentny wobec stworzenia i jest w nim obecny – Posłuchaj
– Bóg podtrzymuje i prowadzi stworzenie – Posłuchaj
V. Bóg urzeczywistnia swój zamysł: Opatrzność Boża (302-314) – Posłuchaj
– Opatrzność, a przyczyny wtórne – Posłuchaj
– Opatrzność, a zgorszenie z powodu zła – Posłuchaj
W skrócie (315-324)
Paragraf 5: Niebo i ziemia (325-354)
Wprowadzenie (325-327)  Posłuchaj
I. Aniołowie (328-336)
– Istnienie aniołów – prawda wiary – Posłuchaj
– Kim są aniołowie? – Posłuchaj
– Chrystus “ze wszystkimi swoimi aniołami” – Posłuchaj
– Aniołowie w życiu Kościoła – Posłuchaj
II.  Świat widzialny (337-349) – Posłuchaj
W skrócie (350-354)
Paragraf 6: Człowiek (355-384)
Wprowadzenie (355)  Posłuchaj
I.  “Na obraz Boży” (356-361) – Posłuchaj
II.  Corporeet anima unus – “jeden ciałem i duszą” (362-368) – Posłuchaj
III. “Mężczyzną i niewiastą stworzył ich” (369-373)
– Równość i odmienność chciane przez Boga – Posłuchaj
– “Jedno dla drugiego” – “jedność we dwoje” – Posłuchaj
IV. Człowiek w raju (374-379) – Posłuchaj
W skrócie (380-384)
TYDZIEŃ 8 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 7: Upadek (385-421)
Wprowadzenie (385)  Posłuchaj
I. “Gdzie wzmógł się grzech, tam jeszcze obficiej rozlała się łaska” (386-390)
– Rzeczywistość grzechu  Posłuchaj
– Grzech pierworodny – istotna prawda wiary  Posłuchaj
– Aby czytać opis upadku  Posłuchaj
II. Upadek aniołow (391-395)  Posłuchaj
III. Grzech pierworodny (396-409)
– Próba wolności  Posłuchaj
– Pierwszy grzech człowieka  Posłuchaj
– Konsekwencje grzechu adama dla ludzkośći  Posłuchaj
– Ciężka walka…  Posłuchaj
IV. “Nie pozostawiłeś go pod władzą śmierci” (410-412)  Posłuchaj
W skrócie (413-421)
Rozdział Drugi: WIERZĘ W JEZUSA CHRYSTUSA, SYNA BOŻEGO JEDNORODZONEGO (422-682)
Wprowadzenie (422-429)
– Dobra Nowina: Bóg zesłał swego Syna – Posłuchaj
– “Ogłosić… niezgłebione bogactwo Chrystusa”– Posłuchaj
– Chrystus: Centrum katechezy – Posłuchaj
Artykuł 2:  “I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego jedynego, Pana naszego” (430-455)
I. Jezus (430-435) – Posłuchaj
II. Chrystus (436-440) – Posłuchaj
III. Jedyny Syn Boży (441-445) – Posłuchaj
IV. Pan (446-451) – Posłuchaj
W skrócie (452-455)
Artykuł 3:  “Jezus Chrystus począł się z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny” (456-570)
Paragraf 1:  Syn Boży stał się człowiekiem (456-483)
I. Dlaczego Słowo stało się ciałem? (456-460)  Posłuchaj
II. Wcielenie (461-463)  Posłuchaj
III. Prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek (464-469) – Posłuchaj
IV. W jaki sposób Syn Boży stał się człowiekiem? (470-478) – Posłuchaj
– Dusza i ludzkie poznanie Chrystusa – Posłuchaj
– Ludzka wola Chrystusa – Posłuchaj
– Prawdziwe ciało Chrystusa – Posłuchaj
– Serce Słowa Wcielonego – Posłuchaj
W skrócie (479-483)
TYDZIEŃ 9 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 2: “Począł się z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny” (484-511)
I. Począł się z Ducha Świętego… (484-486) Posłuchaj
II. …narodził się z Maryi Dziewicy (487-507) Posłuchaj
– Przeznaczenie Maryi Posłuchaj
– Niepokalane Poczęcie Posłuchaj
– “Niech mi się stanie według słowa twego…” Posłuchaj
– Boskie macierzyństwo Maryi Posłuchaj
– Dziewictwo Maryi Posłuchaj
– Maryja – “zawsze Dziewica” Posłuchaj
– Dziewicze macierzyństwo Maryi w zamyśle Bożym Posłuchaj

W skrócie (508-511)
TYDZIEŃ 10 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 3: Misteria życia Chrystusa (512-570)
Wprowadzenie (512-513) – Posłuchaj
I. Całe życie Chrystusa jest misterium (514-521) – Posłuchaj
– Wspólne cechy misteriów Jezusa – Posłuchaj
– Nasza komunia z misteriami Jezusa – Posłuchaj
II. Misteria dziecięctwa i ukrytego życia Jezusa (522-534)
– Przygotowania – Posłuchaj
– Misterium Bożego Narodzenia – Posłuchaj
– Misteria dziecięctwa Jezusa – Posłuchaj
– Misteria ukrytego życia Jezusa – Posłuchaj
III. Misteria publicznego życia Jezusa (535-560)
– Chrzest Jezusa – Posłuchaj
– Kuszenie Jezusa – Posłuchaj
– “Bliskie jest Królestwo Boże” – Posłuchaj
– Zapowiedź Królestwa Bożego – Posłuchaj
– Znaki Królestwa Bożego – Posłuchaj
– “Klucze Królestwa” – Posłuchaj
– Antycypacja Królestwa: Przemienienie – Posłuchaj
– Droga Jezusa do Jerozolimy – Posłuchaj
– Mesjański wjazd Jezusa do Jerozolimy – Posłuchaj
W skrócie (561-570)
TYDZIEN 11 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Artykuł 4: “Jezus Chrystus umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion” (571-630)
Wprowadzenie (571-573) – Posłuchaj
Paragraf 1: Jezus i Izrael (574-594)
Wprowadzenie (574-576) – Posłuchaj
I.  Jezus i Prawo (577-582) – Posłuchaj
II. Jezus i Świątynia (583-586) – Posłuchaj
III. Jezus i wiara Izraela w Boga Jedynego i Zbawiciela (587-591) – Posłuchaj
W skrócie (592-594)
TYDZIEŃ 12 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 2: Jezus umarł ukrzyżowany (595-619)
I. Proces Jezusa (595-598)
– Podziały wśród władz żydowskich wobec Jezusa – Posłuchaj
– Żydzi nie ponoszą zbiorowej odpowiedzialności za śmierć Jezusa – Posłuchaj
– Wszyscy grzeszznicy byli sprawcami męki Chrystusa – Posłuchaj
II. Odkupieńcza śmierć Chrystusa w Bożym zamyśle zbawienia (599-605)
– Jezus wydany “z woli postanowienia i przewidzenia Boga” – Posłuchaj
– “Umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy” – Posłuchaj
– “Bóg dla nas uczynił Go grzechem” – Posłuchaj
– Boża inicjatywa powszechnej miłości odkupieńczej – Posłuchaj
III.Chrystus ofiarował siebie samego swemu Ojcu za nasze grzechy (606-618)
– Całe życie Chrystusa jest ofiarowane Ojcu – Posłuchaj
– “Baranek Boży, który gładzi grzechy świata” – Posłuchaj
– Jezus dobrowolnie podejmuje odkupieńczą miłość Ojca – Posłuchaj
– W czasie Ostatniej Wieczerzy Jezus uprzedził dobrowolne ofiarowanie swego życia – Posłuchaj
– Agonia w Getsemani – Posłuchaj
– Śmierć Chrystusa jest jedyną i ostateczną ofiarą – Posłuchaj
– Jezus zastępuje swoim posłuszeństwem nasze nieposłuszeństwo – Posłuchaj
– Jezus spełnia swoją ofiarę na krzyżu – Posłuchaj
– Nasze uczestnictwo w ofierze Chrystusa – Posłuchaj
W skrócie (619-623)
TYDZIEŃ 13 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 3: Jezus Chrystus został pogrzebany (624-630) – Posłuchaj
– Chrystus w swoim ciele w grobie- Posłuchaj
– “Nie dasz Świętemu Twemu ulec skażeniu”- Posłuchaj
– “Pogrzebani z Chrystusem”- Posłuchaj
W skrócie (629-630)

Artykuł 5: “Jezus Chrystus zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał” (631-658) Wprowadzenie (631)- Posłuchaj

Paragraf 1: Chrystus zstąpił do piekieł (632-637)- Posłuchaj
W skrócie (636-637)

Paragraf 2: Trzeciego dnia zmartwychwstał (638-658)
Wprowadzenie (638)- Posłuchaj
I. Wydarzenie historyczne i transcendentne (639-647) – Posłuchaj
– Pusty grób – Posłuchaj
– Ukazywanie się Zmarwychstałego – Posłuchaj
– Stan człowieczeństwa Chrystusa Zmartwychwstałego – Posłuchaj
– Zmartwychwstanie jako wydarzenie transcendentne – Posłuchaj
II. Zmartwychwstanie – dzieło Trójcy Świętej (648-650) – Posłuchaj
III. Sens i znaczenie zbawcze Zmartwychwstania (651-655) – Posłuchaj
W skrócie (656-658)
TYDZIEŃ 14 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Artykuł 6: “Jezus wstąpił do nieba, siedzi po prawicy Boga, Ojca Wszechmogącego” (659-667) – Posłuchaj
W skrócie (665-667)

Artykuł 7: “Stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych” (668-682)
I. Powróci w chwale (668-677)
– Chrystus króluje już przez Kościół …w oczekiwaniu aż wszystko zostanie Mu poddane – Posłuchaj
– Chwalebne przyjście Chrystusa – nadzieja Izraela – Posłuchaj
– Ostatnia próba Kościoła – Posłuchaj
II. Aby sądzić żywych i umarłych (678-679) – Posłuchaj
W skrócie (68-682)
TYDZIEŃ 15 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Rozdział trzeci: WIERZĘ W DUCHA ŚWIĘTEGO

Wprowadzenie (683-686) – Posłuchaj
Artykuł 8“Wierzę w Ducha Świętego” (687-688) – Posłuchaj
I. Wspólne posłanie Syna i Ducha Świętego (689-690)Posłuchaj
II. Imię, określenia i symbole Ducha Świętego (691-701)
– Imię własne Ducha ŚwiętegoPosłuchaj
– Określenia Ducha ŚwiętegoPosłuchaj
– Symbole Ducha ŚwiętegoPosłuchaj
III. Duch i Słowo Boże w okresie obietnic (702-716)Posłuchaj
– W stworzeniuPosłuchaj
– Duch obietnicyPosłuchaj
– W teofaniach i PrawiePosłuchaj
– W okresie Królestwa i na WygnaniuPosłuchaj
– Oczekiwanie Mesjasza i Jego DuchaPosłuchaj
IV. Duch Chrystusa w pełni czasów (717-730)
– Jan – Poprzednik, Prorok i ChrzcicielPosłuchaj
– “Raduj się pełna łaski”Posłuchaj
– Chrystus JezusPosłuchaj
V. Duch i Kościół w czasach ostatecznych (731-741)
– PięćdziesiątnicaPosłuchaj
– Duch Święty – Dar BożyPosłuchaj
– Duch Święty i KościółPosłuchaj
W skrócie (742-747)
TYDZIEŃ 16 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Artykuł 9: “Wierzę w święty Kośćiół powszechny”
 Wprowadzenie (748-750) – Posłuchaj
Paragraf 1: Kościół w zamyśle Bożym (751-780)
I. Nazwy i obrazy Kościoła (751-757) – Posłuchaj
– Symbole Kościoła – Posłuchaj
II. Początek, założenie i posłanie Kościoła (758-769)
– Zamysł zrodzony w sercu Ojca – Posłuchaj
– Kościół – zapowiedziany w figurach już od początku świata – Posłuchaj
– Kościół – przygotowany w Starym Przymierzu – Posłuchaj
– Kościół – ustanowiony przez Jezusa Chrystusa – Posłuchaj
– Kościół – ukazany przez Ducha Świętego – Posłuchaj
– Kościół – wypełniony w chwale – Posłuchaj
III. Misterium Kościoła (770-776) – Posłuchaj
– Kościół – równocześnie widzialny i duchowy – Posłuchaj
– Kościół – misterium zjednoczenia ludzi z Bogiem – Posłuchaj
– Kościół – powszechny sakrament zbawienia – Posłuchaj
W skrócie (777-780)

Paragraf 2: 
Kościół – Lud Boży, Ciało Chrystusa, świątynia Ducha Świętego (781-810)
I. Kościół – Lud Boży (781-786) – Posluchaj
– Cechy charakterystyczne Ludu Bożego – Posłuchaj
– Lud kapłański, prorocki i królewski – Posłuchaj
II. Kościół – Ciało Chrystusa (787-796)
– Kościół jest komunią z Jezusem – Posłuchaj
– “Jedno Ciało” – Posłuchaj
– “Chrystus jest Głową tego Ciała” – Posłuchaj
– Kościół jest Oblubienicą Chrystusa – Posłuchaj
III.  Kościół – świątynia Ducha Świętego (797-801) – Posłuchaj
– Charyzmaty – Posłuchaj
W skrócie (802-810)
TYDZIEŃ 17 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 3:  Kościół jest jeden, święty, powszechny i apostolski (811-870)
Wprowadzenie (811-812) – Posłuchaj
I. 
Kościół jest jeden (813-822)
– “Święta tajemnica jedności Kościoła”- Posłuchaj
– Rany zadane jedności- Posłuchaj
II.
 Kościół jest święty (823-829) – Posłuchaj
III.
 Kościół jest powszechny (830-856)
Co to znaczy “powszechny”?  Posłuchaj
Każdy Kościół partykularny jest “powszechny”  Posłuchaj
Kto należy do Kościoła powszechnego? – Posłuchaj
Kościół i niechrześcijanie  Posłuchaj
“Poza Kościołem nie ma zbawienia” Posłuchaj
Misje – wymaganie powszechności Kościoła Posłuchaj
IV. 
Kościół jest apostolski (857-865) Posłuchaj
Posłanie Apostołów Posłuchaj
Biskupi – następcy Apostołów – Posłuchaj
Apostolstwo Posłuchaj
W skrócie (866-870)

Paragraf 4: 
Wierni: hierarchia, świeccy, życie konsekrowane (871-945)
Wprowadzenie (871-873) – Posłuchaj
I. 
Hierarchiczna struktura Kościoła (874-896)
– Dlaczego posługa kościelna (urząd)? – Posłuchaj
Kolegium Biskupów i jego głowa – Papież – Posłuchaj
Misja nauczania – Posłuchaj
Misja uświęcania – Posłuchaj
Misja rządzenia – Posłuchaj
II. 
Wierni świeccy (897-913) – Posłuchaj
Powołanie świeckich – Posłuchaj
Uczestnictwo świeckich w misji kapłańskiej Chrystusa – Posłuchaj
– Uczestnictwo świeckich w misji prorockiej Chrystusa – Posłuchaj
Uczestnictwo świeckich w misji królewskiej Chrystusa – Posłuchaj
III. 
Życie konsekrowane (914-933)
– Rady ewangeliczne, życie konsekrowane – Posłuchaj
– Wielkie drzewo o licznych gałęziach – Posłuchaj
– Życie pustelnicze – Posłuchaj
– Dziewice konsekrowane – Posłuchaj
– Życie zakonne – Posłuchaj
– Instytuty świeckie – Posłuchaj
– Stowarzyszenia życia apostolskiego – Posłuchaj
– Konsekracja i posłanie: zwiastować Króla, który przychodzi – Posłuchaj
W skrócie (934-945)

TYDZIEŃ 18 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Paragraf 5: Komunia świętych (946-962) Wprowadzenie (946-948) – Posłuchaj
I. Komunia dóbr duchowych (949-953) – Posłuchaj
II. Komunia Kościoła w niebie i na ziemi (954-959) – Posłuchaj
W skrócie (960-962)

Paragraf 6: Maryja – Matka Chrystusa, Matka Kościoła (963-975) Wprowadzenie (963) Posłuchaj
I. Macierzyństwo Maryi względem Kościoła (964-970)
– Cała zjednoczona ze swoim Synem Posłuchaj
– …także w swoim Wniebowzięciu Posłuchaj
– …jest naszą Matką w porządku łaski Posłuchaj
II. Kult Najświętszej Dziewicy (971) Posłuchaj
III. Maryja – eschatologiczna ikona Kościoła (972) Posłuchaj
W skrócie (973-975)

Artykuł 10: “Wierzę w odpuszczenie grzechów” (976-987)
Wprowadzenie (976) Posłuchaj
I. Jeden chrzest na odpuszczenie grzechów (977-980) Posłuchaj
II. Władza “kluczy” (981-983) Posłuchaj
W skrócie (984-987)
TYDZIEŃ 19 KLIKNIJ PO CODZIENNE ROZWAŻANIA

Artykuł 11: “Wierzę w ciała zmartwychwstanie” (988-1019)
Wprowadzenie (988-991) – Posłuchaj
I. Zmartwychwstanie Chrystusa i nasze zmartwychwstanie (992-1004)
– Stopniowe objawianie zmartwychwstania – Posłuchaj
– Jak zmartwychwstaną zmarli? – Posłuchaj
– Zmartwychstali z Chrystusem – Posłuchaj
II. Umierać w Chrystusie Jezusie (1005-1014)
– Śmierć – Posłuchaj
– Sens śmierci chrześcijańskiej – Posłuchaj
W skrócie (1015-1019)

Artykuł 12: “Wierzę w życie wieczne” (1020-1061) Wprowadzenie (1020) – Posłuchaj
I. Sąd szczegółowy (1021-1022) – Posłuchaj
II. Niebo (1023-1029) – Posłuchaj
III. Końcowe oczyszczenie, czyli czyściec (1030-1032) – Posłuchaj
IV. Piekło (1033-1037) – Posłuchaj
V. Sąd Ostateczny (1038-1041) – Posłuchaj
VI. Nadzieja nowego nieba i nowej ziemi (1042-1050) – Posłuchaj
W skrócie(1051-1060)

“Amen” (1061-1065) – Posłuchaj
1. Czym jest wiara? (cnotą, przylgnięciem rozumu i woli, do Osoby i do prawdy; Wiara jest konieczna do zbawienia. Potwierdza to sam Pan: “Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony”)
2. Co to znaczy, ze człowiek jest otwarty na Boga? (człowiek jest z natury istotą religijną,tzn. pragnie i potrzebuje w sposób wolny przeżywać swoją więź z Bogiem, rozumem – obserwując Boże stworzenie i słuchając głosu sumienia, człowiek może w sposób pewny poznać Boga)
3. Jakie są motywy objawienia się Boga człowiekowi?  (Bóg z miłości objawił się i udzielił człowiekowi. Przynosi w ten sposób ostateczną i przeobfitą odpowiedź na pytania, jakie stawia sobie człowiek o sens i cel swego życia.)
4. Jak i kiedy Bóg objawiał się człowiekowi?  (przez czyny i słowa; Adam i Ewa, Noe, Abraham, Mojżesz, Prawo, Prorocy, Jezus Chrystus)
5. Gdzie zawarte jest Objawienie Boże? (Święta Tradycja i Pismo Święte; Dzięki nadprzyrodzonemu zmysłowi wiary cały Lud Boży nieustannie przyjmuje dar Objawienia Bożego, wnika w nie coraz głębiej i coraz pełniej nim żyje.)
6. Czym jest Pismo Święte? (Pismo święte zawiera słowo Boże, a ponieważ jest natchnione, jest prawdziwie słowem Bożym . Całe Pismo święte mówi o Chrystusie i całe Pismo święte wypełnia się w Chrystusie.)
7. Kto jest autorem Pisma Świętego?  (Bóg jest Autorem Pisma świętego, ponieważ natchnął jego ludzkich autorów; On działa w nich i przez nich. Zadanie autentycznej interpretacji słowa Bożego zostało powierzone samemu Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła, papieżowi i biskupom pozostającym w komunii z nim.)
8. Ile ksiąg zawiera Pismo Święte?  (Kościół przyjmuje i czci jako natchnione 46 ksiąg Starego Testamentu i 27 ksiąg Nowego Testamentu)
9. Czym jest Tradycja?   (To, co Chrystus powierzył Apostołom, przekazali oni przez swoje przepowiadanie i pisma, pod natchnieniem Ducha Świętego, wszystkim pokoleniom, aż do chwalebnego powrotu Chrystusa.)
10. Co nam Bóg objawia o Sobie?  (Bóg, objawiając się, pozostaje niewyrażalną Tajemnicą: “Gdybyś Go zrozumiał, nie byłby Bogiem”. Bóg naszej wiary objawił się jako Ten, który Jest; pozwolił się poznać jako “bogaty w łaskę i wierność” (Wj 34, 6). Sam Jego Byt jest Prawdą i Miłością.)
11. Jaka jest zasadnicza tajemnica naszej wiary?  (Tajemnica Trójcy Świętej stanowi centrum tajemnicy wiary i życia chrześcijańskiego. Tylko sam Bóg, objawiając się, może nam pozwolić poznać się jako Ojciec, Syn i Duch Święty.)
12. Podaj streszczenie wiary w Trójcę Świętą.  (Wcielenie Syna Bożego objawia, że Bóg jest wiecznym Ojcem i że Syn jest współistotny Ojcu, czyli że On jest w Nim i z Nim tym samym jedynym Bogiem. Posłanie Ducha Świętego przez Ojca w imieniu Syna i przez Syna “od Ojca” (J 15, 26) objawia, że jest On z Ojcem i Synem tym samym jedynym Bogiem. “(Duch Święty) z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i chwałę”. “Duch Święty pochodzi od Ojca jako pierwszego źródła, a – przez wieczny dar Ojca dla Syna – wspólnie od Ojca i Syna”. Przez łaskę chrztu “w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” (Mt 28,19) zostaliśmy wezwani do uczestnictwa w życiu Trójcy Świętej, tu na ziemi w mroku wiary, a po śmierci w światłości wiecznej.)
13. Co znaczy, że Bóg stworzył świat? (Bóg sam stworzył wszechświat w sposób wolny, bezpośrednio, bez żadnej pomocy. Żadne stworzenie nie ma nieskończonej mocy, jaka jest konieczna do “stwarzania” w ścisłym znaczeniu tego słowa, czyli do wytwarzania i udzielania bytu temu, co go wcześniej nie miało (powołanie do istnienia “ex nihilo” – “z niczego”).
14. Dlaczego Bóg stworzył świat? (Bóg, stwarzając świat i człowieka, dał pierwsze i powszechne świadectwo swojej wszechmocnej miłości i swojej mądrości, pierwszą zapowiedź swego “zamysłu życzliwości”, którego zwieńczeniem jest nowe stworzenie w Chrystusie. Bóg stworzył świat, by ukazać swoją chwałę i udzielić jej. Chwałą, dla której Bóg stworzył stworzenia, jest to, by uczestniczyły w Jego prawdzie, Jego dobroci i Jego pięknie. Bóg, który stworzył wszechświat, podtrzymuje go w istnieniu przez swoje Słowo, Syna, który “podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi” (Hbr 1, 3), i przez Ducha Stwórcę, który daje życie.)
15. Co to jest Opatrzność Boża? (Opatrzność Boża oznacza zrządzenia, przez które Bóg z miłością i mądrością prowadzi wszystkie stworzenia do ich ostatecznego celu. Chrystus zachęca nas do dziecięcego zawierzenia Opatrzności naszego Ojca niebieskiego, a św. Piotr Apostoł przypomina: “Wszystkie troski wasze przerzućcie na Niego, gdyż Jemu zależy na was” (1 P 5, 7). Opatrzność Boża działa również przez działanie stworzeń. Bóg pozwala ludziom współpracować w sposób wolny z Jego zamysłami. Dopuszczenie przez Boga zła fizycznego i zła moralnego jest tajemnicą. Bóg ją wyjaśnia przez swojego Syna, Jezusa Chrystusa, który umarł i zmartwychwstał, by zwyciężyć zło. Wiara daje nam pewność, że Bóg nie dopuściłby zła, gdyby nie wyprowadzał z niego dobra drogami, które poznamy w pełni dopiero w życiu wiecznym.)
16. Kim są Aniołowie?  (Aniołowie są stworzeniami duchowymi, które nieustannie wielbią Boga i służą Jego zbawczym zamysłom wobec innych stworzeń: “Ad omnia bona nostra cooperantur angeli” – “Aniołowie współdziałają we wszystkim, co dla nas dobre”. Aniołowie otaczają Chrystusa, swego Pana. Służą Mu w szczególny sposób w wypełnianiu Jego zbawczej misji wobec ludzi. Kościół czci aniołów, którzy pomagają mu w jego ziemskiej pielgrzymce i opiekują się wszystkimi ludźmi. Szatan, czyli diabeł, i inne demony są upadłymi aniołami, którzy w sposób wolny odrzucili służbę Bogu i Jego zamysłowi. Ich wybór przeciw Bogu jest ostateczny. Usiłują oni przyłączyć człowieka do swego buntu przeciw Bogu.)
17. Kim jest człowiek?  (Boże, Ty stworzyłeś człowieka na swoje podobieństwo i powierzyłeś mu cały świat, aby służąc Tobie samemu jako Stwórcy, rządził wszelkim stworzeniem”. Człowiek jest przeznaczony do odtwarzania obrazu Syna Bożego, który stał się człowiekiem – obrazem “Boga niewidzialnego” (Kol 1, 15) – aby Chrystus był pierworodnym między wielu braćmi i siostrami. Człowiek jest jeden ciałem i duszą 244 . Nauka wiary przyjmuje, że dusza duchowa i nieśmiertelna jest stworzona bezpośrednio przez Boga. “Bóg nie stworzył człowieka samotnym, gdyż od początku stworzył mężczyznę i niewiastę. (Rdz 1, 27), a zespolenie ich stanowi pierwszą formę wspólnoty osób”)
18. Jaki był stan pierwotny człowieka?  (Objawienie pozwala nam poznać stan pierwotnej świętości i sprawiedliwości mężczyzny i kobiety przed grzechem: z ich przyjaźni z Bogiem wypływało szczęście ich życia w raju.)
19. Przez co człowiek utracił przyjaźń z Bogiem, co odsuwa go od Bożej Miłości?  (grzech pierworodny)
20. Na czym polegał grzech pierwszych ludzi?  (“Jednakże człowiek, stworzony przez Boga w stanie sprawiedliwości, za poduszczeniem Złego już na początku historii nadużył swej wolności, przeciwstawiając się Bogu i pragnąc osiągnąć cel swój poza Nim”)
21. Jakie skutki pociąga grzech pierwszych rodziców?  (Przez swój grzech Adam jako pierwszy człowiek utrącił pierwotną świętość i sprawiedliwość, które otrzymał od Boga nie tylko dla siebie, lecz dla wszystkich ludzi. Adam i Ewa przekazali swojemu potomstwu naturę ludzką zranioną przez ich pierwszy grzech, a wiec pozbawioną pierwotnej świętości i sprawiedliwości. To pozbawienie jest nazywane “grzechem pierworodnym”. Na skutek grzechu pierworodnego natura ludzka została osłabiona w swoich władzach, poddana niewiedzy, cierpieniu i panowaniu śmierci; jest ona skłonna do grzechu (tę skłonność nazywa się “pożądliwością”). “Uznajemy więc za Soborem Trydenckim, że grzech pierworodny wraz z naturą ludzką jest przekazywany <przez zrodzenie, a nie przez naśladowanie>, i że jest on <własnym grzechem każdego>”)
22. Kto wyzwolił człowieka ze stanu grzechu i na nowo połączył go z Bogiem?  (Jezus Chrystus umarł za nasze grzechy i zmartwychwstał- zwycięstwo nad grzechem odniesione na nowo przez Chrystusa dało nam większe dobra niż te, których pozbawił nas grzech: “Gdzie… wzmógł się grzech, tam jeszcze obficiej rozlała się łaska”)
23. W jaki sposób Jezus Chrystus zbawił człowieka?  (Przez przyjęcie na Siebie naszych grzechów, śmierć i zmartwychwstanie – “Świat, który – jak wierzą chrześcijanie – z miłości Stwórcy powołany do bytu i zachowywany, popadł wprawdzie w niewolę grzechu, lecz został wyzwolony przez Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, po złamaniu potęgi Złego”)
24. Co znaczą imiona “Jezus” i “Chrystus”? ( Imię “Jezus” oznacza “Bóg zbawia”. Dziecię narodzone z Dziewicy Maryi jest nazwane imieniem “Jezus”, “On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów” (Mt 1, 21): “Nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni” (Dz 4,12). Imię “Chrystus” oznacza “Namaszczony”, “Mesjasz”. Jezus jest Chrystusem, ponieważ “Bóg namaścił (Go) Duchem Świętym i mocą” (Dz 10, 38). On był “Tym, który ma przyjść” (Łk 7,19), przedmiotem “nadziei Izraela” (Dz 28, 20).)
25. Co znaczy określenie “Syn Boży” i imię “Pan”?  (Imię “Syn Boży” oznacza jedyną i wieczną relację Jezusa Chrystusa do Boga, Jego Ojca: On jest jedynym Synem Ojca i samym Bogiem. Wiara, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym, jest konieczna, by być chrześcijaninem. Imię “Pan” oznacza Boskie panowanie. Wyznawać lub wzywać Jezusa jako Pana, oznacza wierzyć w Jego Boskość. “Nikt… nie może powiedzieć bez pomocy Ducha Świętego: «Panem jest Jezus»” (1 Kor 12, 3).)
26. Kim jest Jezus Chrystus?  (Jezus Chrystus jest prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem w jedności swojej Osoby Boskiej; z tej racji jest On jedynym Pośrednikiem między Bogiem i ludźmi. Chrystus ma dwie natury, Boską i ludzką, nie pomieszane, ale zjednoczone w jednej Osobie Syna Bożego. Chrystus, będąc prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem, ma ludzki rozum i wolę, doskonale zgodne oraz podporządkowane Jego Boskiemu rozumowi i woli, które posiada wspólnie z Ojcem i Duchem Świętym.)
27. Co znaczy słowo “Wcielenie”?  (Wcielenie stanowi wiec tajemnicę przedziwnego zjednoczenia natury Boskiej i natury ludzkiej w jedynej Osobie Słowa.)
28. W jaki sposób Syn Boży stał się człowiekiem?  (W czasie ustalonym przez Boga wcielił się Jedyny Syn Ojca, wieczne Słowo, to znaczy Słowo i substancjalny Obraz Ojca; nie tracąc natury Boskiej, przyjął naturę ludzką.)
29. Co to znaczy, że Maryja jest Matką Bożą?  (Maryja jest prawdziwie “Matką Bożą”, ponieważ jest Matką wiecznego Syna Bożego, który stal się człowiekiem i który sam jest Bogiem.)
30. Co znaczy, że Maryja jest Niepokalanie Poczęta? (Od pierwszej chwili swego poczęcia została całkowicie zachowana od zmazy grzechu pierworodnego oraz przez cale życie pozostała wolna od wszelkiego grzechu osobistego.)
31.Czym było ziemskie życie Jezusa?  (“Życie Chrystusa było nieustannym nauczaniem: Jego milczenie, cuda, czyny, modlitwa, miłość do ludzi, szczególna troska o poniżonych i biednych, całkowite przyjęcie ofiary krzyżowej dla odkupienia ludzi, samo wreszcie Zmartwychwstanie – są urzeczywistnieniem Jego słów i wypełnieniem Objawienia”. Jezus przez swoje poddanie się Maryi i Józefowi, a także przez swoją pokorną pracę w ciągu długich lat w Nazarecie, daje nam przykład świętości w codziennym życiu rodziny i w pracy. Od początku swojego życia publicznego, to jest od przyjęcia chrztu, Jezus jest “Sługą” całkowicie poświęconym dziełu Odkupienia, które wypełni się przez “chrzest” Jego męki. Kuszenie na pustyni ukazuje Jezusa, pokornego Mesjasza, który odnosi zwycięstwo nad Szatanem przez całkowite przylgnięcie do zamysłu zbawienia zamierzonego przez Ojca. Królestwo Boże zostało zapoczątkowane na ziemi przez Chrystusa. “Królestwo to zajaśniało ludziom w słowie, czynach i w obecności Chrystusa”: Kościół jest zalążkiem i początkiem tego Królestwa. Jego klucze zostały powierzone Piotrowi. Przemienienie Chrystusa ma na celu umocnienie wiary Apostołów ze względu na przyszłą mękę wyjście na “wysoką górę” jest przygotowaniem do wejścia na Kalwarię. Chrystus, Głowa Kościoła, ukazuje to, co zawiera Jego Ciało i czym promieniuje w sakramentach: “nadzieję chwały” (Kol 1, 27). Jezus dobrowolnie udał się do Jerozolimy, wiedząc, że umrze tam bolesną śmiercią z powodu sprzeciwu grzeszników. Wjazd Jezusa do Jerozolimy ukazuje przyjście Królestwa, które Król-Mesjasz, przyjęty w swoim mieście przez dzieci i pokornych sercem, idzie wypełnić przez Paschę swojej Śmierci i swojego Zmartwychwstania. Jezus nie zniósł Prawa danego na Synaju, ale je wypełnił  tak doskonale , że objawił jego ostateczny sens i wynagrodził popełnione przeciw niemu wykroczenia. Jezus dokonywał czynów, jak na przykład odpuszczenie grzechów, które potwierdzały, że jest Bogiem Zbawicielem. Niektórzy Żydzi, nie uznając Boga, który stal się człowiekiem, widzieli w Nim “człowieka uważającego siebie za Boga” (J 10, 33) i osądzili Go jako bluźniercę.)
32. Jakie znaczenie dla człowieka ma śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa?  (“Chrystus umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy” (1 Kor 15, 3). Nasze zbawienie wypływa z inicjatywy miłości Boga do nas, ponieważ “On sam nas umiłował i posłał Syna swojego jako ofiarę przebłagalną za nasze grzechy” (1 J 4, 10). ” W Chrystusie Bóg jednał ze sobą świat” (2 Kor 5,19). Jezus ofiarował się w sposób dobrowolny dla naszego zbawienia. Ukazuje On i urzeczywistnia ten dar w sposób uprzedzający podczas Ostatniej Wieczerzy: ” To jest Ciało moje, które za was będzie wydane” (Łk 22,19). Odkupienie Chrystusa polega na tym, że “przyszedł On… dać swoje życie na okup za wielu” (Mt 20, 28), to znaczy umiłował swoich “do końca” (J 13, 1), aby zostali wykupieni z “odziedziczonego po przodkach złego postępowania” (1 P 1,18). Przez swoje pełne miłości posłuszeństwo Ojcu “aż do śmierci” (Flp 2, 8) Jezus wypełnia ekspiacyjne posłanie cierpiącego Sługi, który “usprawiedliwi wielu, ich nieprawości… sam dźwigać będzie” (Iz 53,11).
Przedmiotem wiary w Zmartwychwstanie jest wydarzenie historyczne poświadczone przez uczniów, którzy rzeczywiście spotkali Zmartwychwstałego, a równocześnie wydarzenie tajemniczo transcendentne jako wejście człowieczeństwa Chrystusa do chwały Bożej. Pusty grób i leżące płótna oznaczają, że ciało Chrystusa dzięki mocy Bożej uniknęło więzów śmierci i zniszczenia; przygotowują one uczniów na spotkanie Zmartwychwstałego. Chrystus, “Pierworodny spośród umarłych” (Kol 1, 18), jest zasadą naszego zmartwychwstania: już teraz przez usprawiedliwienie naszej duszy, a później przez ożywienie naszego ciała.
33. Co znaczy, że Chrystus wstąpił do nieba?  (Wniebowstąpienie Chrystusa określa ostateczne wejście człowieczeństwa Jezusa do niebieskiego panowania Boga, skąd kiedyś powróci, które jednak obecnie zakrywa Go przed wzrokiem ludzi. Jezus Chrystus, Głowa Kościoła, poprzedza nas w chwalebnym Królestwie Ojca, abyśmy jako członki Jego Ciała żyli w nadziei, że pewnego dnia będziemy z Nim na wieki. Jezus Chrystus, po wejściu raz na zawsze do sanktuarium niebieskiego, wstawia się nieustannie za nami jako Pośrednik, który zapewnia nam nieustannie wylanie Ducha Świętego.)
34. Kiedy i po co Chrystus powróci na ziemię? (Przychodząc na końcu czasów sądzić żywych i umarłych, chwalebny Chrystus objawi ukryte zamiary serc i odda każdemu człowiekowi w zależności od jego uczynków oraz jego przyjęcia lub odrzucenia łaski.)
35. Na czym polega Sąd Ostateczny?  (Chrystus Pan króluje już przez Kościół, ale jeszcze nie wszystkie rzeczy tego świata są Mu poddane. Triumf Królestwa Chrystusa nie nastąpi bez ostatniego ataku mocy zła.
W dniu sądu na końcu świata Chrystus przyjdzie w chwale, aby doprowadzić do ostatecznego triumfu dobra nad złem, które w historii, jak pszenica i kąkol, rosły razem.)
36. Kim jest Duch Święty? (Wierzyć w Ducha Świętego oznacza wyznawać, że Duch Święty jest jedną z Osób Trójcy Świętej, współistotny Ojcu i Synowi i “z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i chwałę”. Kościół, wspólnota żyjąca w wierze Apostołów, który tę wiarę przekazuje, jest miejscem naszego poznania Ducha Świętego:
– w Pismach, które On natchnął;
– w Tradycji, której zawsze aktualnymi świadkami są Ojcowie Kościoła;
– w Nauczycielskim Urzędzie Kościoła, któremu On asystuje;
– w liturgii sakramentalnej, w której przez jej słowa i symbole Duch Święty prowadzi nas do komunii z Chrystusem;
– w modlitwie, w której wstawia się za nami;
– w charyzmatach i urzędach, które budują Kościół;
– w znakach życia apostolskiego i misyjnego;
– w świadectwie świętych, w którym ukazuje swoją świętość i kontynuuje dzieło zbawienia.
Pojęcie “Duch” jest tłumaczeniem hebrajskiego słowa Ruah, które przede wszystkim oznacza tchnienie, powietrze, wiatr. Jezus posługuje się obrazem wiatru, aby zasugerować Nikodemowi transcendentną nowość Tego, który jest w sposób osobowy Tchnieniem Boga, Duchem Bożym. Z drugiej strony, Duch i Święty to przymioty Boże wspólne Trzem Osobom Boskim. Łącząc jednak te dwa pojęcia, Pismo święte, liturgia i język teologiczny określają niewymowną Osobę Ducha Świętego, unikając możliwej dwuznaczności z innym sposobem posługiwania się pojęciami “duch” i “święty”.)
37. Co czyni Duch Święty w Kościele? (Duch Święty, którego Chrystus – Głowa Ciała – wylewa na swoje członki, buduje, ożywia i uświęca Kościół, będący sakramentem komunii Trójcy Świętej i ludzi. “Na dowód tego, że jesteście synami, Bóg wysłał do serc naszych Ducha Syna swego, który woła: <Abba, Ojcze!>” (Ga 4, 6).
38. Czym jest Kościół? (Słowo “Kościół” oznacza “zwołanie”. Wskazuje ono na zgromadzenie tych, których Słowo Boże zwołuje, by utworzyli Lud Boży; karmieni Ciałem Chrystusa, sami stają się oni Ciałem Chrystusa. Kościół jest równocześnie drogą i celem zamysłu Bożego: zapowiedziany w figurach w stworzeniu, przygotowany w Starym Przymierzu, założony przez słowa i czyny Jezusa Chrystusa, urzeczywistniony za pośrednictwem Jego odkupieńczego Krzyża i Jego Zmartwychwstania, został ukazany jako misterium zbawienia przez wylanie Ducha Świętego. Osiągnie swoje wypełnienie w chwale nieba jako zgromadzenie wszystkich odkupionych ziemi.)
39. Jakie są podstawowe cechy Kościoła?  (Kościół jest równocześnie widzialny i duchowy, jest społecznością hierarchiczną i Mistycznym Ciałem Chrystusa. Kościół – Lud Boży, Ciało Chrystusa, świątynia Ducha Świętego.)
40. Dlaczego Kościół jest jeden?  (“Jest jeden”, utworzony z elementu ludzkiego i elementu Boskiego. To czyni go tajemnicą, którą może przyjąć tylko wiara. Kościół jest na tym świecie sakramentem zbawienia, znakiem i narzędziem jedności Boga i ludzi. Kościół jest “jeden”: ma jednego Pana, wyznaje jedną wiarę, rodzi się z jednego chrztu, tworzy jedno Ciało, jest ożywiany przez jednego Ducha ze względu na jedną nadzieję, u której kresu zostaną przezwyciężone wszystkie podziały.)
41. Co to znaczy, że Kościół jest święty? (Kościół jest “święty”: jego twórcą jest najświętszy Bóg; Chrystus, Jego Oblubieniec, wydał się na ofiarę, aby go uświęcić; ożywia go Duch świętości. Chociaż obejmuje grzeszników, jest “nieskalany, choć złożony z grzeszników”. Świętość Kościoła jaśnieje w świętych, a w Maryi już cały jest święty.)
42. Co to znaczy, że Kościół jest powszechny? (Kościół jest “powszechny”: głosi całość wiary; nosi w sobie pełnię środków zbawienia i rozdziela je; jest posłany do wszystkich narodów; zwraca się do wszystkich ludzi; obejmuje wszystkie czasy. “Kościół ze swej natury jest misyjny”.)
43. Co to znaczy, że Kościół jest apostolski?  ( Kościół jest “apostolski”: jest zbudowany na trwałych fundamentach “dwunastu Apostołów Baranka” (Ap 21, 14); jest niezniszczalny ; jest nieomylnie zachowywany w prawdzie. Chrystus rządzi Kościołem przez Piotra i innych Apostołów, obecnych w ich następcach, papieżu i Kolegium Biskupów. “Jedyny Kościół Chrystusowy, który wyznajemy w Symbolu wiary jako jeden, święty, powszechny i apostolski… trwa w Kościele powszechnym, rządzonym przez następcę Piotra oraz biskupów pozostających z nim we wspólnocie, choć i poza jego organizmem znajdują się liczne pierwiastki uświęcenia i prawdy”.)
44. Jaką funkcję w Kościele pełni papież?  (Pan uczynił Piotra widzialnym fundamentem swojego Kościoła i powierzył mu jego “klucze”. Biskup Kościoła w Rzymie, następca św. Piotra, “jest głową Kolegium Biskupów, zastępcą Chrystusa i pasterzem całego Kościoła tu na ziemi”. Papież “cieszy się z ustanowienia Bożego najwyższą, pełną, bezpośrednią i powszechną władzą duszpasterską”.)
45. Jaką rolę spełniają biskupi?  (Biskupi przy pomocy prezbiterów, swoich współpracowników, i diakonów pełnią misję autentycznego nauczania wiary, sprawowania kultu Bożego, przede wszystkim Eucharystii, i rządzenia Kościołem jako prawdziwi pasterze. Do ich funkcji należy także troska o wszystkie Kościoły, razem z papieżem i pod jego zwierzchnictwem.)
46. Jaka jest rola kapłanów?  (Kapłani są wezwani do tego, by być współpracownikami biskupów i wraz z nimi być odpowiedzialnymi za Kościół lokalny. Od biskupa otrzymują misję kierowania wspólnotą parafialną lub określoną funkcję kościelną.)
47. Jaka jest rola świeckich?  (“Ponieważ właściwością stanu ludzi świeckich jest życie wśród świata i spraw doczesnych, dlatego wzywa ich Bóg, by ożywieni duchem chrześcijańskim, sprawowali niczym zaczyn swoje apostolstwo w świecie”. Świeccy uczestniczą w kapłaństwie Chrystusa; coraz bardziej z Nim zjednoczeni, pomnażają łaskę chrztu i bierzmowania we wszystkich wymiarach życia osobistego, rodzinnego, społecznego i kościelnego. Urzeczywistniają w ten sposób powołanie do świętości, do której są wezwani wszyscy ochrzczeni. Dzięki swej misji prorockiej świeccy “są też powołani i do tego, aby we wszystkim pośród wspólnoty ludzkiej byli świadkami Chrystusa”. Dzięki swej misji królewskiej świeccy mają moc zwyciężania w sobie i w świecie panowania grzechu przez wyrzeczenie się siebie oraz przez świętość życia.)
48. Jaka jest rola osób konsekrowanych? (Życie konsekrowane Bogu charakteryzuje się publiczną profesją rad ewangelicznych: ubóstwa, czystości i posłuszeństwa w trwałym stanie życia uznanym przez Kościół. Człowiek oddany umiłowanemu nade wszystko Bogu, ofiarowany Mu już przez chrzest, w stanie życia konsekrowanego bardziej wewnętrznie poświęca się służbie Bożej i oddaje się dla dobra całego Kościoła.
49. Co oznacza określenie “świętych obcowanie”?  (“Wierzymy we wspólnotę wszystkich wiernych chrześcijan, a mianowicie tych, którzy pielgrzymują na ziemi, zmarłych, którzy jeszcze oczyszczają się, oraz tych, którzy cieszą się już szczęściem nieba, i że wszyscy łączą się w jeden Kościół; wierzymy również, że w tej wspólnocie mamy zwróconą ku sobie miłość miłosiernego Boga i Jego świętych, którzy zawsze są gotowi na słuchanie naszych próśb”.)
50. Czym jest “władza kluczy”? (Kościół otrzymał klucze Królestwa niebieskiego, by dokonywało się w nim odpuszczenie grzechów przez Krew Chrystusa i działanie Ducha Świętego. Dusza, która umarła z powodu grzechu, zostaje ożywiona w Kościele, by żyć z Chrystusem, którego łaska nas zbawiła. Symbol wiary łączy “odpuszczenie grzechów” z wyznaniem wiary w Ducha Świętego. Istotnie, Chrystus Zmartwychwstały powierzył Apostołom władzę odpuszczania grzechów, kiedy udzielił im Ducha Świętego. Chrzest jest pierwszym i podstawowym sakramentem przebaczenia grzechów: jednoczy nas z Chrystusem, który umarł i zmartwychwstał, oraz daje nam Ducha Świętego. Z woli Chrystusa Kościół posiada władzę odpuszczania grzechów ochrzczonym i wypełnia ją przez biskupów i prezbiterów w sposób zwyczajny w sakramencie pokuty. “W odpuszczaniu grzechów kapłani i sakramenty są tylko narzędziami, którymi chce posługiwać się nasz Pan, Jezus Chrystus, jedyny sprawca i dawca naszego zbawienia, by zgładzić nasze nieprawości i udzielić nam laski usprawiedliwienia”.)
51. Czym jest śmierć i co oznacza zmartwychwstanie?  (“Cialo jest podstawą zbawienia”. Wierzymy w Boga, który jest Stwórcą ciała; wierzymy w Słowo, które stało się ciałem dla odkupienia ciała; wierzymy w ciała zmartwychwstanie, dopełnienie stworzenia i odkupienie ciała. Przez śmierć dusza zostaje oddzielona od ciału, ale w zmartwychwstaniu Bóg udzieli naszemu przemienionemu ciału niezniszczalnego życia, ponownie łącząc je z duszą. Jak Chrystus zmartwychwstał i żyje na zawsze, tak wszyscy zmartwychwstaniemy w dniu ostatecznym. “Wierzymy w prawdziwe zmartwychwstanie tego ciała, które teraz posiadamy”. Składa się jednak do grobu ciało zniszczalne, zmartwychwstanie ciało niezniszczalne, “ciało duchowe” (1 Kor 15, 44). Na skutek grzechu pierworodnego człowiek musi podlegać śmierci cielesnej, “od której byłby wolny, gdyby nie był zgrzeszył”. Jezus, Syn Boży, dobrowolnie przeszedł dla nas przez cierpienie śmierci w całkowitym i dobrowolnym poddaniu się woli Boga, swojego Ojca. Przez swoją Śmierć zwyciężył On śmierć, otwierając w ten sposób wszystkim ludziom możliwość zbawienia.)
52. Co następuje zaraz po śmierci? (sąd szczegółowy – każdy człowiek w swojej duszy nieśmiertelnej otrzymuje na sądzie szczegółowym, bezpośrednio po śmierci, wieczną zapłatę od Chrystusa, Sędziego żywych i umarłych. “Wierzymy, że dusze tych wszystkich, którzy umierają w łasce Chrystusa… są Ludem Bożym po śmierci, która zostanie całkowicie zniszczona w dniu zmartwychwstania, kiedy te dusze zostaną złączone ze swymi ciałami”.) 
53. Co to jest czyściec?  (Ci, którzy umierają w łasce i przyjaźni z Bogiem, ale nie są jeszcze całkowicie oczyszczeni, chociaż są już pewni swego zbawienia wiecznego, przechodzą po śmierci oczyszczenie, by uzyskać świętość konieczną do wejścia do radości Boga. Wierząc w “komunię świętych”, Kościół poleca zmarłych miłosierdziu Bożemu i ofiaruje im pomoce, szczególnie Ofiarę eucharystyczną.)
54. Czym jest niebo? (“Wierzymy, że wiele dusz, które są zgromadzone w raju z Jezusem i Maryją, tworzy Kościół niebieski, gdzie w wiecznym szczęściu widzą Boga takim, jakim jest, a także w różnym stopniu i na różny sposób uczestniczą wraz z aniołami w sprawowaniu Boskiej władzy przez Chrystusa uwielbionego, gdzie wstawiają się za nami oraz wspierają naszą słabość swoją braterską troską”.) 
55. Czym jest piekło?  (Idąc za przykładem Chrystusa, Kościół uprzedza wiernych o “smutnej i bolesnej rzeczywistości śmierci wiecznej”, nazywanej także “piekłem”. Zasadnicza kara piekła polega na wiecznym oddzieleniu od Boga; wyłącznie w Bogu człowiek może osiągnąć życie i szczęście, dla których został stworzony i których pragnie. Kościół modli się, by nikt nie ściągnął na siebie potępienia: “Panie, nie dozwól mi nigdy odłączyć się od Ciebie”. Jeżeli jest prawdą, że nikt nie może zbawić sam siebie, to jest również prawdą, że Bóg “pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni” (1 Tm 2, 4), i że “u Boga wszystko jest możliwe” (Mt 19, 26).)
56. Czym jest sąd ostateczny? (“Święty Kościół rzymski mocno wierzy i stanowczo utrzymuje, że w dniu Sądu wszyscy ludzie staną przed trybunałem Chrystusa w swoich ciałach i zdadzą sprawę ze swoich czynów”.)
57. Czym jest obietnica nowego nieba i nowej ziemi? (Na końcu czasów Królestwo Boże osiągnie swoją pełnię. Wtedy sprawiedliwi, uwielbieni w ciele i duszy, będą królować z Chrystusem na zawsze, a sam wszechświat materialny zostanie przemieniony. Bóg będzie w życiu wiecznym “wszystkim we wszystkich” (1 Kor 15, 28).)